اجتماعیاستانی

کلیات طرح موضعی طراحی شهری محور دماوند تصویب شد

به گزارش همسو نیوز،جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار تهران و با حضور اعضاء، هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران ،عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری و اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تشکیل شد.

در خصوص این جلسه، علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج گفت: محور دماوند به طول حدود 13 کیلومتر از میدان امام حسین (ع) آغاز می شود و تا پل های یاسینی در امتداد شرق تهران ادامه دارد که در حوزه عملکرد مناطق 4 ،7 ،8 و13 قرار می گیرد که ارتباط میان شرق و غرب شهر را فراهم کرده است.

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در ادامه افزود: بخش شرقی این محور به عنوان حوزه دروازه ای کلانشهر تهران بوده ولی تاکنون اقدام مناسبی در رابطه با آن صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: همچنین وجود بخشهای کارگاهی و تعمیرگاهی در طول محور و فضاهای رها شده و متروک، امنیت محیطی این حوزه را تحت الشعاع قرار داده است.

اشراقی گفت: کیفیت حدود نیمی از بناهای این محدوده فرسوده و بی ارزش و هم چنین کیفیت نما در جداره فضاهای اصلی نامناسب است.

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج افزود : چارچوب کلی طراحی شهری محور دمـــاوند، کاربـری زمین، حرکت و دسترسی به فضاهای همگانی، فرم کالبدی و منظر شهری است و طراحی آن در دو بستر عام و ویژه مشخص شده است.

وی در ادامه گفت:دستیابی به کیفیت کالبدی – فضائی، ایجاد محیط زیست پاک و پایدار، تأمین راحتی و ارتقاء کیفیت کار و سکونت، سهولت و کارآمدی دسترسی و آسایش حرکتی از اهداف کلان این طرح است.

اشراقی بیان کرد: در جلسه کمیسیون ماده پنج پس از توضیحات مشاور و بحث و بررسی اعضاء با کلیات «طراحی شهری محور دماوند» موافقت و مقرر شد ضمن توجه به نظرات کارگروه فنی، فضا به سمتی هدایت شود که ضمن حضــور شهروندان و مشارکت عمومی، جاذبه های بصری، زیست محیطی و فرهنگی آن فراهم شود.

وی افزود:هم چنین یکپارچگی طراحی شهری، علیرغم توجه به تغییرات کالبدی در طول محور مد نظر قرار گرفته و تغییر پهنه در مکانهایی که به تقویت سرزندگی کمک می کند مورد توجه بوده است.

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج با بیان اینکه تغییرات محور دماوند نباید با طرح جامع شهر تهران مغایرت اساسی پیدا کند،گفت: در این طرح تأمین حداکثری عرض پیاده رو، خط آسمان پیوسته، پیوستگی بخش شمالی و جنوبی خیابان دماوند لحاظ شده است.

وی در ادامه گفت: در این جلسه مقرر شد برای این طرح معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هماهنگی های لازم در خصوص «نظام حرکت و دسترسی» را انجام دهد.

اشراقی افزود: هم چنین توجه به نظام منظر شهری این طرح در کمیته نمای شهرسازی مناطق انجام می شود.ضمن اینکه مقرر شد نظام فرم کالبدی و چگونگی ساخت و ساز با دقت انجام و پس از اصلاحات لازم به جلسه ارائه شود.

رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج در پایان گفت: در این جلسه همچنین موضوع ساماندهی و بهینه سازی اراضی آموزشی متعلق به اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در اجراء تبصره 9 ماده واحده قانون بودجه سال 98 کل کشور و آئین نامه اجرائی هیئت وزیران مورد بررسی قرار گرفت و پس از توضیحات مشاور و مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن موافقت با دو مورد از موارد اعلامی، مقرر شد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گزارشی از وضعیت کلی فضاهای آموزشی شهر به تفکیک محلات ارائه کند

وی افزود: همچنین قرار شد این گزارش در مقایسه استانداردهای شهرسازی، ضوابط ساخت و ساز و با توجه به مقررات خاص تحت نظارت آموزش و پرورش به تفکیک مقاطع مختلف و جنسیت مدارس در زیر پهنه های شهر ارائه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا